درس دوم عربی نهم که با نام «العُبور الِامِنُ» شناخته میشود، که از اساسی ترین درس ها در برنامه آموزشی عربی میباشد؛ چون در بخش اِعلمو یا همان بدانیم این درس به قواعد وزن ها در عربی اشاره شده است.
همچنین در این مقاله برای شما ترجمه، لغات درس، قواعد و هر آنچه نیاز داشته باشید را فراهم کردهایم تا خیایلتان در از بابت آموزش عربی نهم درس دوم راحت باشد.
- لغات درس دوم
- ترجمه متن درس دوم
- قواعد ریشهیابی و وزن ها
- فن ترجمه

ترجمه درس دوم عربی نهم
فرض کنید شما تمام سال را در خواب غفلت به سر میبردید و درس نخواندهاید، دو روز مانده به امتحان عربی به خودتان میآیید و تصمیم میگیرید که هر جور شده نمره خوبی کسب کنید. آن وقت است که به شما پیشنهاد میکنیم اکثر وقت خود را صرف یادگیری و حفظ ترجمه ها بکنید. ترجمه آنقدر مهم است که بیش از 70 درصد نمره امتحانات را به خود اختصاص میدهد. باید مهارت خود را به سطحی برسانید که هر متن عربی را متوجه بشوید و حتی در سطح بالاتر، بتوانید فارسی را به عربی بازگردانید.
بنابراین اگر میخواهید ترجمه صحیح و کامل متن درس دوم به همراه خلاصه نکات و قواعد را به خوبی یاد بگیرید، ما برای شما تمام این موارد را در خلاصه نکات عربی نهم درس دوم گردآوری کردهایم.
بیشتر بخوانیم: آموزش درس دوم زبان نهم
لغات درس دوم عربی نهم
مهم ترین رکن برای درک و ترجمه یک متن عربی، دانستن لغات تشکیل دهنده آن است. با تکرار و تمرین کلمات، مطمئناََ میتوانید از پس هر متن برآیید.
در ادامه ما برای شما کلمات عربی نهم درس دوم با عنوان «مُعجَم»، را گردآوری کردهایم تا با خیالتان راحت باشد که هیچ لغتی در امتحان نمیبینید مگر قبلش آن را در این مقاله خوانده باشید!
کلمه عربی | ترجمه فارسی | کلمه عربی | ترجمه فارسی |
---|---|---|---|
آمَن | ايـمان آورد (مضارع: يُؤمِنُ) | شَـقـاوَة | بدبختی |
أَحَب | محبوبترین | صَحیفَة | روزنامه «جمع: صُحُف» |
إِشارات ُ الْمُرور | عالمتهای راهنمايی و رانندگی | صَحيفَة جِداريَّة | روزنامه ديواری |
إِدارَة ُ الْمُرور | ادارۀ راهنمايی و رانندگی | صَدَم | برخورد کرد (مضارع: يَصْدِمُ) |
مُرور | گذر کردن | فَـجْـأَة | ناگهان |
أَنْـصَـح | اندرزگوترين | قُـبْـح | زشتی |
بُـکـاء | گريه کردن، گریه | لَـقَد | قطعا |
تالـي | بعدی | لِـم | برای چه (لِـ + ما) |
اَلْيَوم ُ التّالي | روز بعد | مـا | آنچه |
تَکَلَّم | صحبت کرد (مضارع: یَتَکَلَّمُ) | مُستَشفی | بیمارستان |
رَقَـد | بستـری شد، خوابيد (مضارع:يَـرْقُدُ) | نـادی | صدا زد (مضارع: يُنادي) |
سَـتَـر | پوشاند، پنهان کرد | هادِئ | آرام |

قواعد درس دوم عربی نهم
در بخش بدانیم عربی نهم درس دوم با ریشه کلمات در عربی و همچنین وزن ها آشنا میشویم. اهمیت این مبحث به دلیل پایهای بودن آن است. همچنین تسلط داشتن به ریشه یابی کلمات و وزن ها، به درک بهتر ما از ساختار زبان عربی و حل اسان تر سوالات کمک زیادی میکند. ابتدا آموزش ها را با یافتن سه حرف اصلی و کلمات هم ریشه شروع میکنیم:
به عبارت های زیر دقت کنید:
- حاكم – محكوم – حكم – حكيم – حكمه حروف مشترک: ح ک م
- عادل – معدول – عداله – تعديل حروف مشترک: ع د ل
- قادر – مقدور – قدير – قدرة حروف مشترک: ح ر ف
در عربی بسیار از کلمات دارای سه حرف اصلی هستند و از این راه میتوان تشخیص داد که کدام کلمه ها همریشهاند.
در گروه اول همه کلمات سه حرف اصلی (سه حرف مشترک) دارند: ح – ک – م
در گروه دوم ع – د – ل
و در گروه سوم ق – د – ر
چون حروف اصلی این کلمات یکی هست پس نتیجه میگیریم که این کلمات با هم همریشه و همخانواده اند.
بقیه حروفی که همراه حروف اصلی می آیند حروف زائد هستند. این حروف معنای جدیدی به کلمه میدهند.
بیشتر بخوانیم: آموزش علوم نهم فصل دوم
فن ترجمه
در اینجا به برسی معنی دو وزن مهم میپردازیم. وزن فاعل همیشه به معنای انجام دهنده یا داری حالت را دارد و وزن مفعول معنای انجام شده دارد. سایر کلمات با این وزن به همین تزکیب ترجمه میشوند. به جدول زیر دقت کنید.
وزن فاعل | ترجمه | وزن مفعول | ترجمه |
---|---|---|---|
غافر | آمرزنده | مغفور | آمرزیده شده |
ضارب | زننده | مضروب | زده شده |
قاتل | کشنده | مقتول | کشته شده |
صانع | سازنده | مصنوع | ساخته شده |
هشت باب مهم عربی نهم
به ادامه یکی از مهم ترین بخش های عربی نهم میپردازیم، جایی که با فهمیدن کامل و حفظ کردن بابهای این جدول به سطح جدیدی از یادگیری عربی میرسید.

جمعبندی
در این مقاله به به صورت جامع به تمام موارد لازم جهت یادگیری هر چه بهتر کتاب عربی نهم درس دوم پرداخیتم. لازمه تثبیت این مطالب حل نمونه سوالات کامل و با کیفیت از این مبحث است.
تسلط به ترجمه و مخصوصا قواعد این درس بیسار مهم است و شما باید ابتدا به سطح عمیقی در یادگیری تمرینات کتاب برسید و پس از آن به سراغ منابع دیگر بروید. نکتهی قابل توجه دیگر این است که مباحث مرتبط به «ثلاثی مزید» جزو اهداف کتاب درسی نیست وهر وقت در جزوه یا نمونه سوالی چنین موردی را دیدید، بدانید که هیج ارزشی ندارد!