درسی

خلاصه درس 4 دین و زندگی یازدهم

در این مقاله، قصد داریم با یکدیگر، خلاصه درس 4 دین و زندگی یازدهم ریاضی را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه مند هستید که این درس را به صورت کامل مسلط شوید و یا می‌خواهید برای کنکور خود این درس را کامل متوجه شوید، با ما همراه باشید. بهترین منابع، برای شما آماده است تا مطالعه را برای خود آسان و راحت سازید.

 

بررسی چند نکته مهم

ما در مقاله چگونه درس بخوانیم، با یکدیگر بررسی کردیم که درس خواندن روش های خاص و بسیار مناسبی دارد. با دانستن روش درست مطالعه، شما نیاز به زمان زیاد برای مطالعه نخواهید داشت. همچنین با دانستن نکاتی در مورد تمرکز بالاتر، سرعت خواندن خود را افزایش می‌دهید. با دانستن این نکات، خلاصه را شروع خواهیم کرد.

 

 

خلاصه درس 4 دین و زندگی یازدهم ریاضی

 

 

پیامبر اکرم ﷺ به عنوان آخرین پیام­رسان الهی به مدّت بیست و سه سال مردم را به آخرین و کامل­ترین برنامۀ هدایت فراخواند و با صبر فراوان وظیفۀ سنگین رسالت را به پایان رسانید.

پرسش: خداوند متعال چه مسئولیّت­ها و وظایفی را بر عهدۀ آن حضرت گذاشته است؟

تعلیمات قرآن و سیرۀ پیامبر نشان می­دهد ایشان سه مسئولیّت مهم را عهده دار بودند:

  • دریافت و ابلاغ وحی : رسول خدا ﷺ آیات قرآن را به طور کامل از فرشتۀ وحی دریافت می­کرد و بدون ذرّه­ای کم یا زیاد به مردم می­رساند. *حضرت همۀ آیات را برای مردم می­خواند و *همچنین نویسندگانی را مأمور نوشتن قرآن نمود. *عدّۀ زیادی نیز قرآن را با اشتیاق فرا می­گرفتند و در سینۀ خود حفظ و به آن عمل می­کردند. ***عبدالله­بن مسعود می­گوید: «ما دَه آیه از قرآن را از پیامبر فرا می­گرفتیم و بعد از اینکه در معنای آن تفکّر می­کردیم و به آن عمل می­نمودیم، بار دیگر برای یادگرفتن آیات بعدی نزد پیامبر ﷺ می­رفتیم.» ***نویسندگان قرآن را «کاتبان وحی» و حفظ کنندگان قرآن را «حفظان وحی» می­نامند. ¹ اولین و برترین کاتب و حافظ قرآن کریم حضرت علی­بن أبی طالب علیه السلام است.
  • تعلیم و تبیین تعالیم قرآن (مرجعیّت دینی) : پیامبر اکرم ﷺ علاوه بر رساندن وحی به مردم، وظیفۀ تعلیم و تبیین آیات قرآن کریم را نیز برعهده داشت تام مردم بتوانند به معارف بلند این کتاب آسمانی دست­یابند و جزئیات احکام و قوانین را بفهمند و شیوۀ عمل کردن به آن را بیاموزند.

خلاصه درس 4 دین و زندگی سال یازدهم

از این رو گفتار و رفتار پیامبر ﷺ اولین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است. اکنون ما نماز، روزه، حج، خمس، زکات و بسیاری از وظایف دینی خود را براساس تعالیم پیامبر اکرم ﷺ انجام می­دهیم.

  • اجرای قوانین الهی با تشکیل حکومت اسلامی (ولایت ظاهری) : مسئولیّت دیگر پیامبر اکرم ﷺ ولایت بر جامعه است، به معنی سرپرستی و رهبری. ایشان به محض اینکه مردم مدینه اسلام را پذیرفتند، به این شهر هجرت کردند و به کمک مردم آن شهر (انصار) و کسانی که از مکّه آمده بودند (مهاجران) ، حکومتی را که بر مبنای قوانین اسلام اداره می­شد، پی­ریزی نمود.

اسلام بر پنج پایه استوار شده است که  مهم­ترین آن­ها بر اساس روایات «ولایت» است.

امام محمد باقر علیه السلام می­فرمایند: «اسلام بر پنج پایه استوار شده است. بر نماز و زکات و روزه و حج و ولایت و به چیز دیگری دعوت نشده آن­گونه که [مردم] به ولایت دعوت شده­اند.»

 

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی:

الف) ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام: اسلام یک دین کاملاً اجتماعی است و علاوه بر فرد به زندگی اجتماعی نیز توجه کامل دارد و حتّـی به برخی از تعبدیّات فردی مانند نماز هم جنبۀ اجتماعی داده است تا آنجا که ثواب نماز جماعت را بیشتر از نماز فرادی قرار می­دهد.

زیرا اصولاً یکی از اهداف رسالت انبیاء آن بود که مردم، جامعه­ای بر پایۀ عدل بنا کنند و روابط مردمی و زندگی اجتماعی خود را براساس قوانین عادلانه بنا نهند. این هدف بزرگ بدون وجود یک نظام حکومتی سالم میسّــر نیست.

ب) ضرورت پذیرش ولایت الهی و نفی حاکمیّت طاغوت: ولیّ و سرپرست حقیقی انسان­ها خداست و به همین جهت، فرمانبرداری و اطاعت از دستورهای او و کسانی که خودش معیّـن کرده، ضروری و واجب است. اجرای هر قانون و پیروی از هر کس، هنگامی صحیح است که به گونه­ای به قانون الهی و فرمان او بازگردد.

کسانی که فرمانشان غیر از فرمان­ها و قوانین الهی است «طاغوت» هستند.

پذیرش حکومت طاغوت و انجام دستوراتِ او بر مسلمانان حرام است.

دین و زندگی

ولایت معنوی رسول خدا :

ولایت ظاهری پیامبر اکرم ﷺ ™ همان سرپرستی جامعه است.

 

ست، شما را موفق خواهد کرد

ست، یکی از موسسه های حال حاضر در زمینه تولید محتوای درسی است. زمانی که شما برای مطالعه نیازمند به جزوه، نکات، نمونه سوال، یا هر چیز دیگر هستید، بهترین همراه شما ست خواهد بود.

ست، که زیر نظر موسسه آموزش مجازی ثمین است، با بررسی محتوا های آموزشی حال حاضر، دست به ایجاد محتوا های آموزشی زد تا بتواند بهترین ها را برای شما ایجاد کند.

ثمین، با بیش از 20 سال سابقه در زمینه آموزش است، تجربه کافی را دارا بوده و آماده است شما را برای هر چالش درسی کمک کند.

شما می‌توانید خلاصه درس 4 دین و زندگی یازدهم پایه ریاضی را به صورت کامل دریافت کنید. کافی است به سایت ست سر بزنید و ببینید که درس خواندن برای شما به قدری راحت خواهد بود که باور نخواهید کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه اصلی ست مراجعه کنید و یا با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا