آموزشی

چگونه درس بخوانیم؟

چگونه درس بخوانیم؟ احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که از خودبپرسید که روش صحیح درس خواندن چیست؟ چگونه درس بخوانیم تا نتیجه دلخواه را بگیریم؟ سوالات این چنینی چند پاسخ دارد. ما یا در مدل درس خواندن خود مشکل داریم یا منابع درستی برای درس خواندن نداریم و با داشتن بهترین روش ها هم نمی‌توانیم نتیجه مطلوب را بگیریم. اگر شما هم سوالات این چنینی را در ذهن خود دارید با ما همراه باشید تا هم روش های مناسب درس خواندن را یاد بگیریم و هم بهترین منابع آموزشی را بشناسیم. ست همراه شما است.

روش صحیح درس خواندن

روش های مختلف درس خواندن

بسیاری از مشاوران تحصیلی، برای بهبود وضعیت تحصیلی و مطالعه دانش آموزان خود راهکار های مختلفی را ارائه می‌دهند. نکته بیشتر این روش ها این است که، این ها روش نیستند و صرفا نکات خاصی را بیان می‌کنند. این نکات قطعا تاثیر گذار بوده و در ادامه مطلب به برخی از این موارد می‌پردازیم اما مدل درس خواندن بسیارمتفاوت است. با یکدیگر برخی از این مدل ها را بررسی می‌کنیم.

  1. مطالعه خود آگاهانه

  2. مطالعه ناخود آگاهانه

  3. مطالعه خلاصه وار

  4. مباحثه

1.اولین روش، یکی از روش هایی است که همه ما با آن آشنا هستیم. این مدل مطالعه در بین دانش آموزان، به مطالعه شب امتحانی نیز معروف است. با این سبک، شما صرفا مطالب را برای چند روز آتی انجام می‌دهید و صرفا مطالب را به خودآگاه خود می‌سپارید.

2.این مدل مطالعه، اندکی محروم واقع شده است. در این مدل، شما مطالب را با تمرین، تکرار و پرسش های مختلف از خود، به ناخود آگاه خود منتقل می‌کنید. زمانی که شما مطلبی را به ناخودآگاه ارسال کنید، این مطلب همیشه همراه شما خواهد ماند. روش های مختلفی توسط روانشناسان برای این مدل مطالعه ارائه شده است. روش، جورچین سوال هایی که خودتان از مطالب مورد مطالعه طرح کرده اید، روش گوش دادن هنگام خواب، روش مطالعه منظم در یک ساعت و … از این روش ها است.

3.در این مدل مطالعه، شما مطالب را برای خود خلاصه کرده، روی کاغذ آورده و آن را مرور می‌کنید. با اینکه این روش در ظاهر به روش مطالعه ناخودآگاهانه نزدیک است اما ماندگاری مطالب در این روش به این دلیل است که شما هم از دیدن و هم از نوشتن استفاده کرده و به این سبک، مطالب را در ذهن خود پایدار خواهید کرد. بسیاری از افرادی که به این مدل درس خواندن عادت دارند، برای خلاصه نویسی مطالب، به حفظ کردن مطالب توجهی نکرده و صرفا آن را خلاصه می‌کنند.

4.این روش، یکی از روش های قدیمی، میان انسان ها است. در این روش، افراد، ابتدا مطلب را مطالعه کرده، سپس با چند نفر دیگر که همین کار را انجام داده اند، به بررسی و به چالش کشیدن یکدیگر می‌پردازند. این روش به تنهایی قابلیت انجام ندارد. اما باید به این نکته توجه داشت که به این روش، از زمان باستان و مجالس فلاسفه بزرگی مانند ارسطو و… مطرح بوده است و از همان ابتدا، به دلیل حضور چند ذهن در کنار یکدیگر، بسیار مفید است و در فهم مطالب بسیار کمک خواهد کرد.

 مدل های مختلف و متنوع مطالعه

قطعا روش های زیاد دیگری برای روش صحیح درس خواندن وجود دارد. اما شما به راحتی می‌توانید یکی از چهار روش بالا را استفاده کرده و نتیجه بگیرید.

بهترین و موثر ترین روش ها در درس خواندن

حال که مدل های مختلفی را برای درس خواندن شناختیم، بهتر است که سراغ برخی روش های صحیح درس خواندن برای ارتقاء کیفیت مطالعه خود کنیم.

  • مکان مشخص مطالعه داشته باشید: مکان مشخص، باعث ایجاد شرطی سازی در ذهن شده و شما در هر بازه ای که به آن مکان رجوع داشته باشید، تمرکزی عالی برای درس خواندن خواهید داشت.
  • خواب مناسب داشته باشید: خواب مناسب و کافی، برای سنین مختلف، متفاوت است. اما بهترین ساعت خواب در طول 24 ساعت، ساعت 10 شب تا 2 صبح است. همین مسئله باعث می‌شود، درک شما ازمطالب بسیار بالاتر رفته و دروس را راحت تر متوجه شوید.
  • خوراک مناسب داشته باشید: خوردن مواد مغذی و ویتامین دار، سرعت پردازش مغز شما را بالاتر برده و فهمی عمیق تر از مطالب خواهید داشت.
  • در برنامه خود ورزش را قرار دهید: ورزش باعث رفع خستگی بدن شما و شادابی سلول های شما می‌گردد. این مسئله باعث می‌شود که شما به راحتی بتوانید با تمرکز بالاتری درس خود را ادامه دهید.
  • یک روال روزانه مطالعه برای خود ایجاد کنید: داشتن روتین برای مطالعه، شما را منظم و منسجم می‌سازد و درک شما را از مسائل بالاتر می‌برد. برای داشتن تمرکز بالاتر، فهم عمیق تر و سرعت بالاتر در مطالعه حتما در ساعات مشخصی مطالعه داشته باشید.
  • چرخه مطالعه را ایجاد کرده و آن را پیاده سازی کنید(برای دانستن درباره چرخه مطالعه کلیک کنید)
  • تک تک این راهکار ها، می‌تواند شما را به راحتی به سطحی بالاتر از قبل برسانند. کافی است در مورد هر کدام، تحقیقی مناسب داشته باشید و روش به کارگیری هر کدام از این راهکار ها را بیاموزید تا ببینید سطح کیفی مطالعات شما چقدر متفاوت خواهد شد.

اشتباهاتی در رابطه با درس خواندن

همانطور که نکاتی مانند نکات بالا برای بهبود درس خواندن شما وجود دارد، نکاتی نیز هستند که باعث مشکلات متفاوتی در درس های شما می‌شوند. این نکات را جدی بگیرید و به آن ها توجه کنید.

  • بیش خوانی: بسیاری از افراد، درس را بسیار زیاد خوانده و احساس می‌کنند به آن مسلط نشده اند. این امر باعث وسواس فکری و مشکلات متفاوت ذهنی می‌گردد.
  • عدم تمرکز بر درس: بسیاری افراد، هنگام مطالعه دروس خود، به انجام کار های دیگری می‌پردازند. این امر باعث از بین رفتن تمرکز شما و عدم فهم دقیق می‌گردد.
  • مداوم درس نخوانید: بسیاری از افراد هنگامی که به خواندن دروس مشغول می‌شوند، برای خود زمان استراحتی قرار نمی‌دهند. این امر باعث می‌شود که شما بعد از گذشت مدتی، درس و مطالب درسی را متوجه نشوید. حتما برای خود زمان استراحتی را مشخص کنید.
  • حفظ نکنید: در بالا، از معایب مطالعه شب امتحانی صحبت کردیم. شما برای فهمیدن مطالب درس را بخوانید و آن گاه مطلب تا زمانی که شما بخواهید در دسترس شما خواهد بود.
  • همه چیز مهم نیست: یکی از بزرگترین مشکلات در درس خواندن، نشانه گذاری ها و هایلایت های بی مورد است. به یاد داشته باشید که همه مطالب مهم نیستند. برای مطالعه صحیح، مهم ترین مطالب را پیدا کرده و آن ها را هایلایت کنید. از مهم ساختن حواشی دوری کنید.

حال که سوال چگونه درس بخوانیم را پاسخ گرفتیم و همچنین، راهکار هایی برای انجام و کاری هایی برای انجام ندادن پیدا کردیم،  بهتر است به سراغ سوال دوم برویم. منابع خود را از کجا تهیه کنیم. ست همراه شما است.

آموزش را برای خود زیبا ست کنید

ست، هر محتوای آموزشی کامل و جامعی که بخواهید را فراهم کرده است. این موسسه که زیر نظر موسسه آموزش مجازی ثمین است، در زمینه تولید محتوای آموزشی بسیار قدرتمند عمل کرده است و خود را در این زمینه به یکی از قوی ترین ها تبدیل کرده است. موسسه ثمین، با بیش از 20 سال سابقه، خود را در این زمینه ثابت کرده است و حال، قصد انتقال این تجارب به ما است. برای کسب اطلاعات در مورد محتوای آموزشی کلیک کنید.

موسسه ست، که یکی از زیر مجموعه موسسه ثمین است، پس از تولید محتوای های ایده آل برای دوره های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم، خود را برای روزی که شما به چیز دیگری نیاز نداشته باشید آماده کرده است.

ست، محتواهای آموزشی انیمیشنی، فیلم و نمونه سوال مد نظر هر درس را آماده کرده است تا شما به راحتی خود، دانش آموز خود و یا فرزندتان را رو به جلو حرکت دهید و آموزش را برای او ساده سازید.

ست همراه شما خواهد بود

چگونه درس بخوانیم؟ سوالی است که می‌تواند ما را به راهی صحیح و درست ببرد. روش های صحیح درس خواندن، راهکار های آن، منابع آن، همه و همه می‌تواند برای ما ابتکار عمل به وجود آورد و به صورت کلی درس خواندن را برای ما ساده و همچنین لذت بخش سازد. کافی است ببینیم کدام روش برای ما بهتر خواهد بود. در این راه، ست نیز همراه ما خواهد بود و به ما کمک می‌کند که از تمام روش ها بهترین استفاده را ببریم و رو به جلو حرکت کنیم. ست، راه را برای ما روشن خواهد ساخت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد محتوا های آموزشی به صفحه اصلی ما مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. فوق العاده بود. می‌خواستم بدونم روش دیگه ای برای مطالعه هست که شما پیشنهادش بدید؟

    1. روش های مختلف و زیادی وجود داره برای مطالعه. این روش ها، روش های پایه ایی به حساب می‌آد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا