درسی

خلاصه درس 5 عربی سال دهم رشته علوم تجربی

در این مقاله قصد داریم که خلاصه درس 5 عربی سال دهم رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک، را بررسی کنیم. زمانی که بحث در مورد بررسی یک خلاصه است باید به چند نکته اساسی و اصلی دقت کنیم. با ست همراه باشید تا بررسی دقیقی از یک خلاصه داشته باشیم.

دسترسی به بهترین خلاصه ها چگونه است؟

زمانی که بحث در مورد بررسی محتوا های درسی است، شما باید معیار ها و پارامتر های متفاوتی را رعایت کنید. اولین و مهم ترین نکته، کیفیت محتوا است. شما زمانی می‌توانید از کیفیت یک محتوا اطلاعات کسب کنید که آن محتوا را مطالعه کرده و میزان آگاهی که برای خودتان دارد را بسنجید. نکته بعدی، میزان به روز بودن آن است. ممکن است یک محتوا بسیار خوب باشد. اما به دلیل قدیمی بودن آن، آن خلاصه برای شما آورده ای نداشته باشد. با ست، شما به هر دو نکته اساسی و مهم در محتوای آموزشی خواهید رسید. با ما همراه باشید تا خودتان خلاصه و نکات درس 5 عربی سال دهم رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک، را بررسی کرده و با ما هم نظر شوید.

خلاصه و نکات درس 5 عربی سال دهم رشته علوم تجربی

درس خواندن راه و روش خاصی دارد

در مقاله چگونه مطالعه مفید داشته باشیم، بررسی کردیم که درس خواندن روش های مختلف و متفاوتی دارد. شما با داشتن یک روش صحیح در کنار داشتن یک محتوای آموزشی کاربردی، به نتایج دلخواه خود خواهید رسید. پس ابتدا به روش مطالعه خود مسلط شده و بعد به بررسی خلاصه و نکات درس 5 عربی سال دهم رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک بپردازید.

خلاصه و نکات درس 5 عربی سال دهم رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک

الدّرسُ الخامِس : ﴿هذا خَلقُ اللهِ﴾ لقمان 11

درس پنجم : این خلقت خداوند است

متن و ترجمه:

اَلغَوّاصونَ الَّذینَ ذَهَبوا إلَی أَعماقِ المُحیطِ لَیلاً، شاهَدوا مِئاتِ المَصابیحِ الکَهرُبائیَّةِ ذاتَ أَلوانٍ مُتَعَدِّدَةٍ الَّتی یَنبَعِثُ ضَوؤُها مِنَ الأَسماکِ المُضیئَةِ، وَ تُحَوِّلُ ظَلامَ البَحرِ إلَی نَهارٍ مُضیءٍ یَستَطیعُ فیهِ الغَوّاصونَ التِقاطَ صُوَرٍ فی أَضواءِ هذِهِ الأسماکِ. اِکتَشَفَ العُلَماءُ أَنَّ هذِهِ الأَضواءَ تَنبَعِثُ مِن نَوعٍ مِنَ البَکتیریا المُضیئَةِ الَّتی تَعیشُ تَحتَ عُیونِ تِلکَ الأسماکِ. هَل یُمکِنُ أَن یَستَفیدَ البَشَرُ یَوماً مِن تِلکَ المُعجِزَةِ البَحریَّةِ، وَ یَستَعینَ بِالبَکتیریا المُضیئَةِ لِإنارَةِ المُدُنِ؟ رُبَّما یَستَطیعُ ذلکَ، لِأَنَّهُ «مَن طَلَبَ شَیئاً وَ جَدَّ وَجَدَ.»

غوّاص­هایی که شبانه به أعماقِ اقیانوس رفتند، صدها چراغ برقی با رنگ­های مختلف را دیدند که نورشان از ماهی­های نورانی فرستاده می­شود، و تاریکی دریا را به روزی روشن تبدیل می­کنند که غواص­ها می­توانند در نور این ماهی­ها عکس بگیرند. دانشمندان کشف کردند که این نورها از نوعی باکتری نورانی فرستاده می­شود که زیر چشم­های آن­ ماهی­ها زندگی می­کند. آیا امکان دارد که انسان روزی از آن
معجزه­ی دریایی استفاده کند و برای روشن کردن شهرها از باکتری نورانی کمک بگیرد؟ چه بسا می­تواند آن را [انجام دهد]، زیرا «هر کس چیزی را بخواهد و تلاش کنَد، می­یابد».

إنَّ لِسانَ القِطَّ سِلاحٌ طِبّیٌّ دائِمٌ، لِأَنَّهُ مَملوءٌ بِغُدَدٍ تُفرِزُ سائِلاً مُطَهِّراً، فَیَلعَقُ القِطُّ جُرعَهُ عِدَّةَ مَرّاتٍ حَتَّی یَلتَئِمَ.

همانا زبان گربه اسلحه­ی پزشکی همیشگی است؛ زیرا آن پر از غدّه­هایی است که مایع پاک کننده­ای را ترشح می­کند، پس گربه چندین مرتبه زخمش را می­لیسد تا بهبود یابد.

إنَّ بَعضَ الطُّیورِ وَ الحَیَواناتِ تَعرِفُ بِغَریزَتِها الأَعشابَ الطَّبیعیّةَ وَ تَعلَمُ کَیفَ تَشتَعمِلُ العُشبَ المُناسِبَ لِلوِقایَةِ مِنَ الأمراضِ المُختَلِفَةِ؛ وَ قَد دَلَّت هذِهِ الحَیَواناتُ الإنسانَ عَلَی الخَواصِّ الطِّبیَّةِ لِکَثیرٍ مِنَ النَّباتِ البَرّیَّةِ وَ غَیرِها.

همانا بعضی پرنده­ها و حیوانات با غریزه­شان گیاهان دارویی را می­شناسند و می­دانند چگونه گیاه مناسب را برای پیشگیری از بیماری­های مختلف به­کار گیرند؛ و این حیوانات انسان را به خواص دارویی بسیاری از گیاهان صحرایی و غیرِ آن­ها راهنمایی کرده­اند.

إنَّ أَغلَبَ الحَیَواناتِ إضافَةً إلَی امتِلاکِها لِلُغَةِ خاصَّةٍ بِها، تَملِکُ لُغَةً عامَةً تَستَطیعُ مِن خِلالِها أَن تَتَفاهَمَ مَعَ بَعضِها، فَلِلغُرابِ صَوتٌ یُحَذِّرُ بِهِ بَقیَّةَ الحَیَواناتِ حَتَّی تَبتَعِدَ سَریعاً عَن مِنطَقَةِ الخَطَرِ، فَهُوَ بِمَنزَلَةِ جاسوسٍ مِن جَواسیسِ الغابَةِ.

همانا بیشتر حیوانات علاوه بر داشتن زبانی مخصوص به خودش، زبان عمومی دارند که به وسیله­ی آن می­توانند با همدیگر به تفاهم برسند. پس کلاغ صدایی دارد که به وسیله­ی آن به بقیه­ی حیوانات هشدار می­دهد تا به سرعت از منطقه خطر دور شوند. بنابراین مانند جاسوسی از جاسوس­های جنگل است.

لِلبَطِّ خِزاناتٌ طَبیعیَّةٌ بِالقُربِ مِن أَذنابِها تَحتَوی زَیتاً خاصاً یَنتَشِرُ عَلَی أَجسادِها فَلا تَتَأَثَّرُ بِالماءِ.

اردک انبارهایی طبیعی نزدیک دُم­هایش دارد که دارای روغن خاصی است و بر روی اعضایش پخش می­شود پس تحت تأثیر آب قرار نمی­گیرد.

تَستَطیعُ الحِربـاءُ عَینَها فی اتِّجاهاتٍ مُختَلِفَةٍ دونَ أَن تُحَرِّکَ رَأسَها وَ هیَ تَستَطیعُ أَن تَرَی فِی اتِّجاهَینِ فی وَقتٍ واحدٍ.

آفتاب پرست می­تواند چشمانش را در جهت­های مختلفی بدون این­که سرش را حرکت دهد، بچرخاند و او می تواند همزمان دو جهت را ببیند.

لا تَتَحَرَّکُ عَینُ البومَةِ، فَإِنَّها ثابِتَةٌ، وَلکِنَّها تُعَوِّضُ هذا النَّقصَ بِتَحریکِ رَأسِها فی کُلِّ ناحیَةٍ وَ تَستَطیعُ أَن تُدیرَ رَأسَها دائِرَةً کامِلَةً دونَ أَن تُحَرِّکَ جِسمَها.

چشم جغد حرکت نمی­کند زیرا آن ثابت است، اما او این کمبود را با حرکت دادن سرش به هر جهتی جبران می­کند و می­تواند که سرش را کاملاً بچرخاند بدون اینکه جسمش را حرکت دهد.

 

خلاصه و نکات درس 5 عربی سال دهم رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک

قواعد:

«اَلجُملَةُ الفِعلیَّةُ»:

به جمله­ هایی که با فعل شروع می­شوند، جمله فعلیّه گفته می­شود.

الگوی جمله فعلیّه: فعل + فاعل + (گاهی) مفعول.

فعل: کلمه­ای است که بر انجام کاری یا داشتن حالتی در گذشته، حال یا آینده دلالت دارد.

فاعل: انجام دهنده­ی کار یا دارنده­ی حالت است.

مفعول: اسمی است که در زبان عربی معمولاً پس از فاعل می­آید و کار بر آن انجام می­شود.

مثال:  یَـغفِرُ اللهُ الـذُّنـوبَ ™ یـَغفِرُ (فعل، مرفوع) – اللهُ (فاعل، مرفوع) – الـذُّنوبَ (مفعول، منصوب)

!نکته: گاهی مفعول جلوتر از فاعل می­آید؛ مانند ضمیر متصل «کَ» در جمله­ی: «شاهَدَکَ الأُساتذُ فی المَلعَبِ الرّیاضیِّ.»

ست، راه شما را هموار می‌سازد

زمانی که از مجموعه های تولید محتوای آموزشی صحبت می‌شود، ست، در بین آن ها، یکی از بهترین و قوی ترین ها است. این موسسه که زیر نظر موسسه آموزش مجازی ثمین شکل گرفته است، با بررسی محتوای های آموزشی چک کردن نقاط ضعف آن ها، اقدام به ایجاد محتوای آموزشی درسی کرد. این محتوا ها، شامل نمونه سوال، خلاصه و نکات که در بالا نمونه ای از آن را مشاهده کردید(برای دسترسی به خلاصه و نکات کامل، کلیک کنید) و فیلم های آموزشی است. خلاصه و نکات درس 5 عربی سال دهم رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک، فقط یکی از خلاصه های ست است و شما به هر خلاصه ای که بخواهید می‌توانید دسترسی داشته باشید.

 

ست، با داشتن همه این امکانات، خود را برای رساندن دانش آموزان به جایگاه اصلی آن ها آماده کرده است. حال بهتر است با بررسی کامل و جزئی محتوا های آموزشی ست، آن را آزموده و با خیال راحت به موفقیت در درس های خود فکر کنید. ست همراه شما تا انتهای راه خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا