آموزشی

چرخه مطالعه چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرخه مطالعه چیست و راه های مطالعه آسان تر چیست؟

مطالعه، می‌تواند راه های بسیار مختلف و زیادی داشته باشد. همین امر باعث می‌شود که شما بتوانید به راحتی هر چه تمام تر، مطالب را در ذهن خود جای دهید و هر چیزی که نیاز دارید را به دست آورید. حال نکته این است که چگونه بتوانیم به راحتی چرخه مطالعه را یاد بگیریم و بتوانیم آن را پیاده سازی کنیم. با ست همراه باشید.

راه آسان را انتخاب کنید| چرخه مطالعه چیست؟

همانطور که همه ما می‌دانیم، مطالعه کردن راه ها و مدل های خاص خود را دارد. هر کدام از این روش ها می‌تواند ما را در جهت بهبود کیفیت مطالعه پیش ببرد. هر کدام مزیت های خود را داشته و معایب خود را نیز دارند.

اما برخی راه ها هستند که می‌توانند سرعت مطالعه ما را بیشتر کنند. برای مثال شما با داشتن زمان مناسب و مشخص برای مطالعه، مکان مشخص برای مطالعه، خوراک صحیح و …، به مطالعه خود کیفیت را اضافه کنید. یکی از این راه ها، که در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، چرخه مطالعه است.

چرخه مطالعه از چند بخش اصلی تشکیل می‌شود که باید هر کدام را به صورت مجزا شناسایی کرده و با آن ها آشنا شویم تا بتوانیم راه خود را راحت تر پیش ببریم. با ست همراه باشید تا با این مراحل آشنا شوید.

مطالعه صحیح و چرخه آن

مراحل چرخه مطالعه

همانطور که در بالا مطالعه کردید، چرخه مطالعه یکی از عادات درسی است. این عادت سبب می‌شود که شما به راحتی بتوانید دروس را در ذهن خود نگه داشته و از آن به نحو احسن استفاده کنید. بسیاری از افراد، این معضل را دارند که، پس از گذشت مدتی، درس را فراموش می‌کنند و یا به اصطلاح، برای امتحان تشریحی بر درس مسلط هستند. با چرخه مطالعه شما به راحتی درس را به هر طریقی که بخواهید حفظ خواهید کرد.

مراحل چرخه مطالعه به این شکل است:

  1. پیش مطالعه

  2. حضور در کلاس

  3. مرور درس

  4. مطالعه

  5. ارزیابی

هر کدام از این مراحل، می‌تواند شما را به نحوی کمک کند. باید این مراحل را بهتر بشناسیم.

1.با مرحله اول، یعنی پیش مطالعه به احتمال زیاد آشنا هستید. همه ما معلمانی داشته ایم که به ما یاد آور شوند که قبل از شروع کلاس بهتر است درس را مطالعه کنیم. پیش مطالعه|، از این حیث که در ذهن شما سوالاتی متنوع و چالشی ایجاد می‌کند، بسیار مفید است و هر کسی که این کار را انجام دهد، به راحتی می‌تواند خود را برای حضور در کلاس به صورت جدی آماده سازد.

2.مرحله دوم حضور است. شاید برای خیلی از افراد این مرحله بی معنی باشد. اما نکته اصلی این مرحله این است که همه افراد در کلاس حاضر می‌شوند اما افراد کمی حضور دارند. زمانی که شما با تمرکز بالا به درس توجه می‌کنید، بسیاری از سوال های شما پاسخ داده می‌شود. همچنین با پیش مطالعه ای که داشتید، حضور شما بسیار با کیفیت تر خواهد شد و از کلاس نهایت استفاده را می‌برید.

مراحل چرخه مطالعه

3.مرور، یکی از مراحل اصلی و بسیار ساده است. بسیاری از افرادی که چرخه مطالعه را آغاز می‌کنند، در این مرحله جا می‌زنند. این مرحله، به شما کمک می‌کند که به راحتی بتوانید هر درسی که را که احتمال فراموشی دارد، مسلط شوید و به راحتی بتوانید مطلب را برای خود ذخیره سازی کنید. مرور درس ها پس از کلاس بین 24 تا 48 ساعت بعد توصیه می‌شود.

4.مطالعه دوم، برای درک عمیق تر شما از مطالب است. شما در ابتدا پیش مطالعه کرده اید، در کلاس حضور داشته اید و مرور درس را هم انجام داده اید. حال نکات ریزی که ممکن است سد را شما شود را با مطالعه یاد می‌گیرید و از داشتن اطلاعات کافی مطمئن خواهید شد.

5.در انتها، زمان آن رسیده است که شما خود را ارزیابی کنید. اینکه درس را درست و کامل متوجه شده اید یا خیر در این مرحله مشخص می‌گردد. شما با داشتن یک ارزیابی صحیح و کامل از خود، خیال خود را برای آن مبحث راحت می‌کنید.

حال بهتر است به بخش اصلی صحبت برویم. اصلا فایده چرخه مطالعه چیست؟

همه ما تنبلی را ترجیح می‌دهیم، فواید چرخه مطالعه

احتمالا در ذهنتان این نکته آمده است: احتمالا راهکاری خوبی است ولی نیاز به تلاش دارد. یکی از مهم ترین نکات در این زمینه این است که، شما زمانی که با چرخه مطالعه، درس می‌خوانید، زمان کمتری را برای درس قرار می‌دهید. همه ما علاقه مند هستیم به تفریحات خود برسیم و درس را کمتر بخوانیم. حال راهکاری داریم که زمان ما را به نحو احسن حفظ کرده و به همه کار می‌رسیم. حال ویژگی های چرخه مطالعه را می‌بینیم.

  • کمتر کردن زمان مطالعه
  • مطالعه عمقی و درک درست از مطلب
  • ایجاد یک روتین برای مطالعه
  • تسلط کافی بر مطالب کتاب
  • عدم نیاز به زمان زیاد برای مطالعه در شب امتحان

این ویژگی ها، برای ما می‌تواند به حدی کارساز باشد که ما را از روش های دیگر مطالعه بی‌نیاز سازد. اما نکته اصلی این است که بهترین منابع درسی چیست؟ حال که ما روشی مناسب را یافته ایم تا بتوانیم به روشی درست درس بخوانیم، باید از چه منبعی استفاده کنیم؟ نگران نباشید. ست به این بخش هم فکر کرده و منابع آموزشی را آماده کرده است. با ما همراه باشید تا با ست بیشتر آشنا شویم.

با ست، ست کامل درس ها را داشته باشید

ست، یکی از موسسات حال حاضر تولید محتوای درسی در ایران است. این موسسه که زیر نظر موسسه ثمین است، ضمن داشتن تجربه بیش از 20 سال سابقه در حوزه آموزش مجازی برای ایرانیان خارج از ایران، بهترین منابع آموزشی موجود را برای هر کسی که می‌خواهد در درس هایش پیشرفت داشته باشد را آماده کرده است.

محتوا های آموزشی ست، در قالب فایل خلاصه، آموزش ویدیویی و حتی نرم افزار آموزشی است. این محتوا ها، با هدف بهبود کیفیت درس دانش آموزان از سال اول ابتدایی تا سال دوازدهم متوسطه ایجاد شده است.

همچنین نمونه سوالات آماده شده در این سایت هم می‌تواند شما را به راحتی پیشرفت بدهد. همه این امکانات برای شما آماده شده است تا بتوانید به بهترین شکل ممکن، چرخه مطالعه را پیاده سازی کنید.

خبر خوب، ست همراه شماست.

شما در این مقاله با چرخه مطالعه آشنا شدید. کافی است یکبار آن را پیاده سازی کرده تا ببینید که چقدر می‌تواند برای شما مفید فایده باشد. هر کسی که این روش را برای یکبار انجام دهد، تاثیر آن را خواهد دید. بسیاری از دانش آموزان کنکوری، با همین روش رتبه های مناسبی را به دست آورده اند. همچنین، باید بدانید که در کنار این روش ایده آل، شما ست را خواهید داشت که به کمک شما آمده و بهترین منابع را آماده کرده است تا بتوانید به بهترین شکل ممکن پیشرفت کنید. اگر علاقه مند بودید می‌توانید از طریق صفحه اصلی ما اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا