درسی

خلاصه فصل 3 درس زیست سال دوازدهم تجربی

در این مقاله قصد داریم به بررسی خلاصه فصل 3 درس زیست دوازدهم تجربی بپردازیم. این نکات، تسلط شما را به درس به راحتی ایجاد خواهد کرد. نکته حائز اهمیت این است که برای بهبود درس خواندن خود، نیازمند منابع آموزشی قوی هستید و ست انی منابع را برای شما تامین خواهد کرد. این یک نمونه از منابع درسی شما خواهد بود. با ما همراه باشید تا نکات فصل 3 درس زیست دوازدهم تجربی را به خوبی بیاموزید.

نکات مهم قبل از شروع بررسی

در مقاله چگونه مطالعه مفید داشته باشیم، به بررسی روش های اصلی مطالعه صحیح پرداخته ایم. تا زمانی که روش مطالعه خود را به درستی نشناخته و از شیوه های صحیح برای مطالعه استفاده نکنیم، مطالعه موفقیت آمیزی نخواهیم داشت. پس بهتر است این موضوع را در همین ابتدا با خود مشخص کنیم که درس خواندن را بیاموزیم و سپس درس بخوانیم.

حتما قبل از شروع مطالعه خلاصه و نکات فصل 3 درس زیست دوازدهم تجربی، به مقاله های اصلی سایت سر بزنید.

خلاصه فصل 3 درس زیست سال دوازدهم تجربی

فصل سوم : انتقال اطلاعات در نسل ها

در اواخر قرن 19 هنوز هنگامی که ساختار و عمل ژن ها هنوز معلوم نبود،دانشمندی به نام گرگور مندل توانست قوانین بنیادی وراثت را کشف کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گفتار 1: مفاهیم پایه

در علم ژن شناسی، ویژگی های ارثی جانداران را «صفت» می نامند. ژن شناسی شاخه ای از زیست شناسی است که به چگونگی وراثت از نسلی به نسل دیگر می پردازد.

اطلاعات هایی که یک صفت می تواند بروز کند، شکل های آن صفت می گویند، مثلا انواع رنگ چشم، انواع حالت یا انواع حالت مو.

صفت گروه خونی به دو حالت بروز می یابد: ABO وRH+ –

گروه خونی RH:

این گروه خونی بر اساس بودن یا نبودن پروتئینی است که در غشاء گویچه های  قرمز جای دارد و پروتئین D نام دارد، اگر این پروتئین باشد گروه خونی مثبت و اگر این پروتئین نباشد گروه خونی منفی است.

  • نکته: بودن یا نبودن این پروتئین به نوعی ژن بستگی دارد. ژنی که می تواند پروتئین را بسازد Dآن ژنی را که نمی تواند بسازد  dمی نامیم. به جایگاهی که این ژن ها در فام تن قرار می گیرد، جایگاه ژن های  RHمی نامیم.

*Dو dهر دو جایگاه ژنی یکسانی دارند و آنها را دگره((الل)) می نامیم. اگر فردی دو ژن  Dیا دو ژن d را داشته باشد می گوئیم خالص است اما اگر یک ژن dو یک ژن Dرا داشته باشد می گوئیم این ژن نا خالص است.

 

کسی که DD است دارای گروه خونی مثبت است و کسی که دارای گروه خونی Dd نیز دارای گروه خونی مثبت است اما کسی که dd است دارای گروه خونی منفی است.

 

دگره ی Dبارز است اما دگره d نهفته است. طبق قرار داد دگره بارز با حرف بزرگ و دگره نهفته را با حرف کوچک نشان می دهیم.

ترکیب دگره ها را ژن نمود (ژنوتیپ) و شکل ظاهری یا نمود ظاهری اش را رخ نمود (فنوتیپ) می گوئیم.

خلاصه فصل 3 درس زیست سال دوازدهم تجربی

 

*گروه خونی ABO: در این گروه خونی، خون به 4گروه A،B،O، ABتقسیم می شود. اگر دونوع کربوهیدرات A و B روی گویچه های قرمز باشد گروه خونی فرد تعیین می شود.

  • نکته: در گروه خونی ABO،گروه های خونی AA،BB ،OO ،خالص هستند و رخ نمود آنها بصورت A،B،O است.
  • نکته: دگره های Aو Bبارز هستند و دگره  Oنهفته است.

دگره های  Aو Bچون هر دو بارز هستند اگر باهم باشند هر دو بروز می کنند که به این رابطه هم توانی      می گویند.

در هم توانی هر دو دگره با همدیگر بروز می کنند.

 

خلاصه فصل 3 درس زیست سال دوازدهم تجربی

نوعی رابطه دیگر وجود دارد که در آن رابطه بارزیت ناقص است. در این نوع،صفت بصورت حد واسط است یا خالص مثلا گل میمونی، به سه رنگ سفید، صورتی و قرمز وجود دارد. اگر صفت قرمز را با R و سفید را با Wنشان دهیم آنگاه ژن نمود و رخ نمود گل میمونی بصورت زیر است:

 

 

خلاصه فصل 3 درس زیست سال دوازدهم تجربی

 

 

 

به طور خلاصه، نکات فصل 3 درس زیست سال دوازدهم تجربی را بررسی کردیم. حال بهتر است با خود این سوال را داشته باشیم که چگونه می‌توان به تمامی این منابع دست یافت و بهترین نتایج را به دست آورد.

ست، یار شما در درس های سخت

ست، یکی از قوی تری موسسه های آموزش مجازی حال حاضر است. این موسسه، با ایجاد محتوای آموزشی مختلف و گسترده، از فیلم آموزشی گرفته تا نمونه سوال و خلاصه و نکات و …، آماده است تا هر کسی را که قصد دارد نتیجه خوبی در کنکور به دست آورد را یاری کند.

ست، به واسطه پشتیبان قدرتمند خود، یعنی ثمین، منابع آموزشی را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در بازار روانه کرده است و قصد دارد دانش آموزان را به موفقیت برساند.

شما می‌توانید برای درس خواندن راحت تر به ست مراجعه کنید و بهترین نتایج را برای خود ایجاد کنید.(خلاصه و نکات درس دینی)

جهت کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه اصلی ما مراجعه کنید و یا با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا