درسی

خلاصه و نکات درس 1 فلسفه سال دوازدهم

فلسفه سال دوازدهم درس اول

برای هر کس برخی از دروس بسیار سخت و دشوار به حساب می‌آید. خلاصه درس 1 فلسفه دوازدهم، آماده شده است تا دانش آموزانی که در درک این درس با مشکل مواجه می‌شوند، به راحتی آن را یاد گیرند. بیشتر دانش آموزان رشته انسانی با مطالعه فلسفه مشکل دارند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی خلاصه و نکات سایت ست بپردازیم تا ببینیم درس فلسفه مانند همه درس های دیگر ساده است. با ست همراه باشید.

نکات مهم قبل از مطالعه فلسفه

مهم ترین قسمت در برنامه درسی شما، مشخص کردن روش مطالعه است. ممکن است شما برای مطالعه فلسفه، به روش تکرار زیاد عادت داشته باشید و یا برای درک عمیق تر فلسفه نیازمند به مرور های مختلف باشید. در مقاله چگونه درس بخوانیم؟ ، ما به بررسی شیوه های اصلی مطالعه پرداخته ایم. همچنین، در مقاله چگونه درس ها را حفظ کنیم، روش هایی برای درک مطالب و حفظ آن ها را بررسی کردیم. بهتر است ابتدا روش مطالعه خود را مشخص کنید و سپس به مطالعه بپردازید. با هم به بررسی خلاصه نکات درس فلسفه دوازدهم می‌پردازیم.

فصل اول: کلیات فلسفه

فلسفه چیست؟

در مطالعه فلسفه، انسان می کوشد که با کمک عقل خود  راز و رمز و علت حقیقی اموری را که با آن مواجه است را بدست بیاورد و از ظاهر پدیده ها گذر کند و اصل و باطن آنها را دریابد , بنابراین فلسفه یک تلاش عقلانی است که مبانی علوم تجربی و انسانی را با دلایل  عقلانی محکم می کند و محدوده شناخت آنها را مشخص می کند. برای مثال در علوم تجربی شناخت ما محدود به امور محسوس است و ما در این علم نمی توانیم در باره امری غیر تجربی مثل روح صحبت کنیم.

خلاصه درس 1 فلسفه دوازدهم

مابعدالطبیعه:

  • مهم ترین بخش مطالعه فلسفه، مابعدالطبیعه یا همان فلسفه اولی یا متافیزیک است.
  • مابعد الطبیعه , علم به موجودات است از آن جهت که وجود دارند,در مابعدالطبیعه ما مانند دیگر علوم کاری به یک جنبه از خصوصیات موجود نداریم یعنی کاری به چیستی یا همان ماهیت آن نداریم, بلکه آنچه در این علم اهمیت دارد, هستی و وجود آن موجود است  یعنی به عام ترین خصوصیت همه موجودات توجه دارد, یعنی وجود داشتن آنها. فلسفه با بود و نبود اشیا کار دارد,پس هر چیزی  به صرف اینکه وجود دارد می تواند موضوع این علم قرار گیرد.
  • مابعدالطبیعه, علم وجود شناسی است که به مطلق وجود ( به صورت کلی نه بخشی از آن) و احکام و عوارض وجود می پردازد .
  • کمیت مربوط به ریاضی است.
  • حیات مربوط به زیست شناسی است.
  • کیفیت مربوط به علوم تجربی است….

 

روش مابعدالطبیعه :

موضوع مابعدالطبیعه با دیگر علوم متفاوت است در نتیجه روش مابعدالطبیعه هم متفاوت از روش دیگر علوم است.

تنها ابزار شناخت وجود عقل است و در مابعدالطبیعه ما وجود اشیا را به کمک تبیین عقلانی برسی می کنیم در نتیجه روش مابعدالطبیعه شناخت وجود و احکام آن با استفاده از عقل است.

هدف مابعدالطبیعه:

  • هدف مابعدالطبیعه, شناخت کل جهان هستی است , در اصل در فلسفه ما می خواهیم یک دید جامع وکلی نسبت به جهان هستی بدست آوریم .
  • هنگامی که ما دید کلی به جهان هستی پیدا می کنیم , تصویری کلی از جهان خارجی در ذهن ما نقش می بندد, و تمام جهان خارجی در ذهن وجودی ذهنی پیدا می کند نه وجود عینی و هر چه در عالم خارج است در ذهن ما نقش می بندد.
  • فلسفه حرکت انسان است به صورتی که جهانی شود عقلانی ,مشابه جهان عینی.

چرا فلسفه بیاموزیم؟

لحظات حیرت:

  • ما در مواجه با اموری که به آنها عادت نداریم دچار حیرت می شویم,مثلا ما عادت داریم که بعد از نوشیدن آب تشنگیمان برطرف شود,حال اگر این اتفاق نیفتد و ما همچنان تشنه بمانیم, ما با امری غیر عادی مواجه می شویم و دچار تحیر می شویم.این حیرت ما مربوط به مسائل روزمره و طبیعی زندگی ما است ولی در زندگی گاهی سوالاتی و مسائلی پیش می آید که از این جنس نیستند,مثل:هدف از آفرینش من چه بوده,من از کجا آمده ام و به کجا می روم؟…

در این موارد هم ما دچار حیرت می شویم,این نوع حیرت ما را در آغاز راه مطالعه فلسفه قرار می دهد. و در فلسفه به این نوع سوالات توجه می شود.

خلاصه درس 1 فلسفه دوازدهم

فطرت اولی و ثانی:

  • فطرت اوّل، همان حالت عادی ما در برخورد و تماس با امور و مسائل زندگی هر روزه است. در این حالت، آدمی به زندگی معمولی مشغول است در اصطلاح به آن عقل معاش می گویند.
  • در فطرت ثانی ما از امور روزمره دور می شویم و با مسائلی روبرو می شویم  که سودی برای زندگی مادی ما ندارد مانند این امور: حقیقت من چیست؟ معنای زندگانی چیست؟ جایگاه من در جهان کجاست؟ آیا مرگ پایان زندگی است؟ انسان از آنجایی که ذاتا متفکر است در طول زندگی خود بارها با این سوالات مواجه می شود,این مسائل ارزشمند ترین امور زندگی انسان است.تفکر , همان فطرت ثانی است که ما را با این سوالات مواجه می کند و سبب حیرت ما می شود در اصطلاح به این عقل معاد می گویند.

مطالعه فلسفه به بهترین روش

همانطور که در بالا مشاهده کردید، یکی از دروس فلسفه سال دوازدهم به صورت خلاصه در اختیار شما قرار گرفت. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، شما نیازمند به انتخاب روش صحیح برای مطالعه عالی دارید. مهم ترین نکته پس از آن اما، انتخاب منابع درست و کامل است.

ست برای این روز شما است. شما نه تنها برای مطالعه فلسفه، بلکه برای مطالعه هر درسی می‌توانید به ست اعتماد کنید و از خلاصه های آن بهره مند شوید. هر چیزی که برای بهبود کیفیت درسی نیاز دارید را، می‌توانید از ست دریافت کنید. خلاصه و نکات، فیلم های آموزشی مختلف، نمونه سوالات حل شده و …، همه و همه برای دانش آموزانی که قصد دارند به راحتی در درس های خود به موفقیت برسند، توسط ست آماده شده است.

برای مشاهده تمام محتوای های آموزشی دروس انسانی سال دوازدهم کلیک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا