آموزشی

عدم تمرکز در هنگام مطالعه درسی

یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر بسیاری از افراد، عدم تمرکز هنگام مطالعه است. امروزه و به واسطه مشکلاتی که حال حاضر وجود دارد، تمرکز کردن بر یک مطلب بسیار سخت شده است. سرعت زندگی، به واسطه تکنولوژی بسیار زیاد شده است و این سرعت به زندگی های حقیقی ما وارد شده است. برای اینکه این معضل را به راحتی حل کنیم، ابتدا باید تمرکز را شناخته، عوامل عدم تمرکز را بررسی کرده و در نهایت راهکار هایی را ارائه دهیم. با ست همراه باشید تا عدم تمرکز در هنگام مطالعه درسی را به صورت کامل رفع کنیم.

 

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز به معنی حفظ و نگهداری توجه و دقت بر یک موضوع خاص است. زمانی که شما به یک موضوع فکر می‌کنید و این فکر را ادامه دار می‌کنید، به اصطلاح تمرکز کرده اید.

تمرکز می‌تواند ساده و یا پیچیده باشد. مطالبی که نیاز به تفکر بالایی دارند، جزییات زیادی دارند و یا تحلیل قوی نیاز دارند، به تمرکز پیچیده نیازمند هستند.

عدم تمرکز از پاره شدن افکار، پرت شدن حواس به عوامل دیگر و موارد این چنینی است. شما زمانی که نمی‌توانید به راحتی بر یک موضوع تفکر دقیق داشته باشید و یا حواستان به عوامل اطراف پرت می‌شود، عدم تمرکز دارید.

ریشه های عدم تمرکز

عدم تمرکز به صورت کلی، به دو شکل ایجاد می‌شود. این دو شکل، راهکار های متفاوتی دارند و به راحتی قابل حل هستند. فقط کافی است شما بتوانید این راهکار ها را پیاده سازی کنید.

  1. عدم تمرکز درونی

  2. عدم تمرکز بیرونی

عدم تمرکز درونی: همانطور که در بالا گفته شد، زمانی که شما نمی‌توانید فکر خود را عمیق کنید، آن هم به واسطه مشکلاتی افکار درونی، درد و غم، نگرانی و …، شما دچار عدم تمرکز درونی یا حواس پرتی درونی شده اید. این مشکل، در حال حاضر، بسیار شایع و زیاد شده است. اما راهکار های بسیار ساده ای دارد و به راحتی می‌توان آن را از بین برد.

عدم و تمرکز و تاثیر آن در مطالعات درسی

عدم تمرکز بیرونی: این عدم تمرکز، ناشی از اتفاقات متفاوت و مختلف در محیط شما است. به عنوان مثال، زمانی که نور مطالعه شما بسیار کم یا بسیار زیاد است یا زمانی که شما قصد دارید در محیط پر سر و صدا مطالعه کنید. این عوامل نیز راهکار های ساده ایی خواهند داشت.

ریشه و دلایل عدم تمرکز

عدم تمرکز دلایل مختلفی دارد. این عوامل، از ساده ترین عوامل عدم تمرکز در هر شخص هستند. با هم به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

  • کم خوابی

  • خستگی

  • کسالت

  • افکار منفی

  • رسانه های جمعی(شبکه های اجتماعی)

  • ترس و اضطراب

کم خوابی، یکی از معضلاتی است که شما تمرکز شما را بسیار پایین می‌آورد. زمانی که شما دچار کم خوابی باشید، ذهن شما توانایی تفکر عمیق نداشته و کوچک ترین مسئله ای تمرکز شما را از بین خواهد برد.

خستگی نیز مانند کم خوابی است. به واسطه خستگی بدن، شما توانایی تمرکز را از دست داده و هر اتفاقی می‌تواند شما را از تمرکز دور سازد.

افکار منفی، باعث ایجاد حس ناامیدی در افراد می‌شود. همین که شخصی این احساس را داشته باشد، توانایی تمرکز را از دست خواهد داد. هر انسانی، حتی با بالاترین حد تمرکز، زمانی که دچار افکار منفی می‌شود، نمی‌تواند کار محوله را به درستی انجام دهد و همین اتفاق، در مورد درس نیز صادق خواهد بود.

ترس و اضطراب، می‌تواند شما را در هر مسیری به شکست برساند. زمانی که در مطالعه این احساسات بر شما چیره می‌گردد، شما توان تمرکز بر مطالب را نخواهد داشت.

همه این عوامل به بررسی برخی از آن ها پرداختیم، می‌تواند به راحتی حل شود. با ما همراه باشید.

راهکار هایی برای حل مشکل عدم تمرکز

همانطور که در بالا گفته شد، عدم تمرکز به دو شکل بیرونی و درونی است.

برای رفع عدم تمرکز های بیرونی، بهترین راه تغییر شرایط و محیط است. به عنوان مثال، برای مشکل صدای زیاد اطراف، کافی است مکان مطالعه را تغییر دهید. یا با تنظیم کردن نور محیط، مشکل نور را حل خواهید کرد.

اما برای عدم تمرکز درونی، راهکار ها کمی متفاوت تر خواهد بود. با ما همراه باشید.

راهکار های اصلی رفع عدم تمرکز

  1. ایجاد سوال در ذهن: شما با سوال کردن از خود به راحتی می‌توانید چالشی را به وجود آورده و یک موضوع را برای ذهن خود مطرح کنید.
  2. خواب و استراحت کافی: این مقوله به راحتی مشکل بسیاری از افراد دارای عدم تمرکز را حل خواهد کرد. خواب کامل، تمرکز شما را بسیار بالا خواهد برد.
  3. تخلیه ذهنی: یکی از راهکار های مناسب برای از بین بردن تفکرات منفی و ترس ها و اضطراب ها، این راه است. به این طریق که هر فکری که ذهنتان هست را روی یک کاغذ نوشته و آن ها را از ذهن خود خارج می‌کنید.

حال که مشکل عدم تمرکز را با راهکار هایی ساده حل کرده ایم، بهتر است با بهترین روش های درس خواندن و بهترین محتوای آموزشی درس بخوانیم. با ما همرا باشید تا تمام این مطالب به دستتان برسد.

ست، شما را کامل خواهد کرد

یکی از قوی ترین موسسات حال حاضر برای دسترسی به منابع آموزشی کامل و جامع، ست می‌باشد. این موسسه با داده های متفاوت و مختلف در قالب های محتوای متنی، ویدیویی، نمونه سوال و …، آماده است تا خیال شما را از هر بابت راحت سازد. این موسسه، زیر نظر ثمین که قوی ترین موسسه آموزش مجازی حال حاضر ایران است، شکل گرفته و بهترین منابع آموزشی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

راهی روشن در فراسوی همه ما

در این مقاله، آموختیم که تمرکز و عدم تمرکز به شکل است. انواع و دلایل عدم تمرکز را دیدیم و با راهکار های آن آشنا شدیم. حال زمان آن رسیده است که به صورت کامل، آینده درسی را مشخص کرده و برنامه دقیقی داشته باشیم. شما برای عدم تمرکز راهکار هایی را پیدا کردید. همچنین، منابع درسی را به دست آوردید. حال سوال به جا این است که، شما برای موفقیت در درس ها، به چه چیز دیگری نیاز خواهید داشت؟

برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه اصلی ما، مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا